vrijdag 17 januari 2014

Casus: taken te laat indienen


Taken te laat indienen
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden.
Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren. In de praktijk gebeurt het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ingeleverd.
Is dit rechtvaardig?

Mijn mening:
Ik vind het wel rechtvaardig om studenten dan nog te beoordelen maar alleen als er een soort systeem in zit. Als je als docent dit nog goedkeurt zou die student maar de helft van de punten meer moeten kunnen verdienen. Als dit niet het geval is,vind ik dit onrechtvaardig tegenover de andere studenten. Andere studenten dienen wel op tijd in en een student die dan één of twee dagen te laat indient kan even veel punten nog krijgen als iemand die wel op tijd was. Dit vind ik dan niet kunnen. Er kan wel begrip opgebracht worden indien het één keer voorkomt bij een bepaalde student omwille van een onverwachtse situatie zoals vb. een overlijden of een ernstige ziekte.Bovendien is het langs de andere kant wel slecht om dit toe te laten. Eens de student dit één keer verkregen heeft zal dit misschien nog gebeuren. Dit zorgt ervoor dat de student geen zelfdiscipline meer beheerst. Later op het werk zal het te laat indienen van een opdracht,verslag of iets dergelijks zeker niet meer tellen,want wie dan zijn werk verwaarloosd en geen discipline meer heeft zal ontslagen worden. 



Toegepast op het ethisch model:

Twee voorwaarden

  • Grondhouding aannemen

Als een docent een bepaalde taak heeft afgesproken wordt er ook veronderstelt dat je deze stipt indient. 


  • Dialoog voeren
Als een taak niet op tijd is ingediend moet de docent de reden vragen en dan oordelen of hij/zij nog kan beoordeeld worden.


4 aandachtspunten
  • Situatie analyseren
De oorzaak van het te laat indienen kan zijn omdat de student de taak of de inhoud van de cursus niet goed snapt of het moeilijkheden heeft in de thuissituatie/familieverband.

  • Zoeken naar handelingsmogelijkheden
Als de leerling toch nog kan worden beoordeeld door de docent kan ze maar de helft van de punten meer verdienen. Indien de taak niet klaar was door vb. onverwachts overlijden in gezin/familie of door ernstige ziekte kan er nog een akkoord bereikt worden door uitstel van de taak waarbij de student wel nog kans maakt op 100% van de punten.

  • Motieven verhelderen
Indien het telkens dezelfde student is kan de docent geen rekening meer houden met de punten en wordt er automatisch een 0 gegeven.

  • Effecten inschatten
Als de docent de beoordeling wel telkens meetelt als een student te laat is, kunnen medestudenten bij de directie stappen indien die student wel nog de volle 100% kan krijgen. Behalve als die student in een onverwachtse situatie verkeert.

Drie evaluatiemomenten als kern van de ethische reflectie

  • Intuïties uitspreken
Als dit 1 keer bij een bepaalde student voorkomt kan er nog beoordeeld worden.
Is dit telkens bij dezelfde student dan verdient die 0 punten.

  • Normen verduidelijken
Als de taak op tijd wordt ingediend dan kan de student 100% punten verdienen.
Is de student te laat dan kan er nog beoordeeld worden afhankelijk van de docent maar kan men maar 50% van de punten meer halen. 

  • Waarden evalueren
Het is belangrijk dat de student de taken op tijd indient zo ontwikkelt de student zelfdiscipline die goed is voor later mee te draaien in een bepaalde job.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten