maandag 6 januari 2014

Een pluralistische en secularistische maatschappij




We leven in een pluralistische maatschappij.
Dit komt door het ingroeien van andere culturen.
Dit maakt dat onze samenleving boordevol verscheidenheid en diversiteit zit.
Verschillen kun je dagelijks zien op straat,in de klas,op het het werk.
Er zijn mensen met verschillende huidskleuren,afkomst,mensen met een ander geloof of levensbeschouwing...
Ik vind dat we moeten leren omgaan met deze diversiteit in onze samenleving.






We leven in een secularistische maatschappij.
Vroeger speelde de kerk en het geloof een grote rol in de samenleving.
Mensen waren erg gelovig en gingen vaak naar de kerk.
Het maatschappelijk handelen stond onder invloed van de kerk.
Nu op dit moment,in deze samenleving is het enigszins anders.
Het geloof en de kerk is voor vele mensen niet meer belangrijk.
Dit komt doordat we met heel veel verschillen zitten van diverse mensen in de samenleving.
De sectoren van onze maatschappij werken nu vanuit eigen principes en regels,zonder dat een levensbeschouwing iets kan opleggen.
Ik ben het niet helemaal eens. Ik denk dat er wel nog veel mensen belang hechten aan de eigen godsdienst.
Iedereen heeft zijn eigen godsdienst en ik ben ervan overtuigd dat voor vele mensen in verschillende culturen het nog wel belangrijk is. Ik denk maar aan vb. mensen met een hoofddoek of waar het ritueel besnijdenis een grote rol speelt in hun godsdienst. Hoewel christenen niet vaak meer naar een kerk gaan,kunnen ze ook thuis een kaarsje aansteken of even bidden tot god als het even moeilijk gaat. Ik denk wel dat nu het geloof vooral te maken heeft met het privé leven en mensen niet meer snel geneigd zijn om dit samen te delen met anderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten