maandag 20 januari 2014

Natuur in het jodendom


de schone scheppingJaweh,de God van de joden,heeft de natuur aan de mens gegeven,dus moet de mens er goed mee omgaan:
"Kijk naar mijn creaties! Zie hoe mooi en perfect ze zijn! Ik heb ze voor jullie gemaakt.Wees er zeker van dat je mijn wereld niet kapot maakt of vernietigt. Als jullie dat doen,zal er niemand na jullie zijn om het te maken."

De mens mag dingen uit de natuur gebruiken,zoals eten,hout om huizen te bouwen etc. Maar wie de natuur kapot maakt,maakt God kapot.

Er zijn veel joodse organisaties die zich richten op de natuur,in Israël en daar buiten. Deze organisaties willen de mensen dichter bij de natuur brengen,willen hen leren over de godsdienstige wet waaraan een jood zich moet houden en natuur,kinderen bewust opvoeden met de natuur enz.

Een rabijn (=joodse priester) zegt het zo: "rechtvaardige mensen van goede daden hebben verdriet van elke verspilling en vernietigende daad en als ze kunnen gebruiken ze al hun kracht om alles te beschermen tegen vernietiging. Beschermen van de natuur is daarom belangrijk in de joodse traditie. Elke winter vieren de joden bijvoorbeeld The winter celebration of Tu B'Sevat,het joodse Nieuwjaar voor bomen,als een herinnering aan de joodse traditie van natuurbescherming.

10 plagenMaar de natuur is niet alleen iets positiefs voor joden. God kan de natuur ook gebruiken om mensen te straffen. Toen de joden in de begintijd van het jodendom in slavernij bij de Egyptenaren waren,zond God 10 plagen op de Egyptenaren af. Hij maakte bijvoorbeeld een rivier onleefbaar waardoor alle vissen stierven en de Egyptenaren honger leden.
Sommige joden zien in de huidige milieuvervuiling ook een straf van God.
   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten