vrijdag 17 januari 2014

10 geboden of leefregels



In dit filmpje zie je de 10 geboden 'leefregels' die volgens het jodendom en het christendom door God aan de mensen gegeven zouden zijn. Deze leefregels zijn er omdat God wou dat iedereen gelukkig zou zijn.

1. Vertrouw alleen op mij. Hiervoor is het belangrijk dat je mij goed leert kennen.
2. Maak van mij maar geen beeld. Dit zou nooit precies zo zijn als ik ben.
3. Praat maar veel over mij,maar doe dat wel op een eerbiedige manier.
4. De zondag is een dag waarop je moet uitrusten. Ik wil graag dat je deze dag speciaal aan mij denkt.
5. Ik heb jou aan de ouders gegeven. Daarom heb respect voor je ouders.
6. Alle mensen zijn door mij gemaakt en naar mijn beeld geschapen. Daarom mag je niemand doden.
7. Geniet ervan om voor en met elkaar te leven.
8. Wat van iemand anders is,moet je ook van de ander laten.
9. Het is belangrijk om eerlijk tegen elkaar te zijn.
10.Geniet van wat je hebt en ben hier tevreden mee.

Ik vind het jammer dat deze 10 leefregels niet nageleefd worden in de samenleving.
Ik denk dat als we deze leefregels zouden naleven dat de samenleving er veel beter zou uitzien.
Als ieder persoon de waarden zou naleven,zou dit al een begin zijn.
Helaas is er nog veel onrecht in de wereld en het ziet er niet echt naar uit dat dit plots zal veranderen.
Sommige mensen hebben nu eenmaal minder respect voor de andere en zullen niet vlug samenwerken met iedereen of anderen helpen. Vele mensen kijken alleen maar naar zichzelf en vinden waarden minder belangrijk om er aandacht aan te schenken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten